تبلیغات
 آموزش کسب و کار اینترنتی

آموزش کسب و کار اینترنتی

جدیدترین مطالب

شهر سه‌بعدی میلیون شکل تبلیغات، بازاریابی و خرید و فروش اینترنتی را به کلی دگرگون کرد

شهر سه‌بعدی میلیون شکل تبلیغات، بازاریابی و خرید و فروش اینترنتی را به کلی دگرگون کرد

چند وقتی است که موج استارتاپ‌ها در ایران به راه افتاده است و در این میان ایده‌ها و کسب‌وکارهای ارزشمندی خلق شده‌اند که برخی از آنها پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی و کمک به رشد اقتصاد و حتی ارزآوری دارند.



چند وقتی است که موج استارتاپ‌ها در ایران به راه افتاده است و در این میان ایده‌ها و کسب‌وکارهای ارزشمندی خلق شده‌اند که برخی از آنها پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی و کمک به رشد اقتصاد و حتی ارزآوری دارند.








 کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی در ایران عمدتا کپی‌برداری یا برداشت آزادی از استارتاپ‌های موفق خارجی هستند که البته این امر در دنیای کسب‌وکار به هیچ‌وجه محل ایراد نیست و حتی گاهی لازم است اما استارتاپ ایرانی «میلیون (Http: //Melyon. ir)» این‌بار تلاش کرده تا جریان کپی‌برداری را برعکس کند. این استارتاپ با ایده‌ای نو و به‌شدت فنی و پیچیده پا به میدان گذاشته و در صورت موفقیت می‌تواند نه تنها الگویی در فضای کسب‌وکار ایران باشد، بلکه زمین بازی جدیدی در کسب‌وکارهای اینترنتی دنیا تعریف کند. کسی چه می‌داند، شاید شرکت بعدی که شنیدید گوگل یا مایکروسافت خواهان خرید آن هستند، یک استارتاپ ایرانی باشد.
یک تجربه کم‌نظیر در فضای وب
«میلیون» چیست؟ به‌طور خلاصه میلیون یک شهر و فروشگاه آنلاین سه‌بعدی است.
 اگر با وب‌سایتی مثل SecondLife که زمانی رقیب اصلی فیسبوک بود، آشنا باشید، حتما از جذابیت‌های یک فضای سه‌بعدی مطلع هستید اما میلیون با تلاش نخبه‌ترین برنامه‌نویسان ایرانی از نظر فنی حتی از SecondLife  هم پیشرفته‌تر است. برخلاف SecondLife  که نیاز به نصب فایل اجرایی حجیمی دارد، در میلیون می‌توانید بدون نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای در شهر قدم بزنید، وارد پاساژها و فروشگاه‌های برندهایی بشوید که در این شهر شعبه‌ای افتتاح می‌کنند و از آنها خرید کنید یا جدیدترین و برجسته‌ترین محصولات‌شان را به صورت سه‌بعدی ببینید و برانداز کنید. در واقع می‌توانید در فضای مجازی مثل فضای واقعی با اشیا و محیط تعامل داشته
باشید.شهر سه‌بعدی میلیون در واقع شکل تبلیغات، بازاریابی و خرید و فروش اینترنتی را به کلی دگرگون می‌کند. اکنون بسیاری از برندهای مطرح داخلی و خارجی می‌توانند فارغ از محل فیزیکی خود، در شهر میلیون نمایشگاه و فروشگاه برپا کنند و مشتریان‌شان از هر نقطه جغرافیایی بدون محدودیت و بدون صرف زمان و هزینه به این شهر بیایند و محصولات را به صورت سه‌بعدی و با بالاترین کیفیت مشاهده کنند.فقط تصور کنید که مشتریان و کاربران دیگر مجبور نباشند برای مشاهده و حتی بررسی امکانات و آپشن‌های آخرین مدل خودروی یک شرکت تولیدی یا آخرین خودروی لوکس یک شرکت واردکننده به صورت حضوری به فروشگاه این شرکت‌ها مراجعه کنند. در این شهر کاربر می‌تواند مدل سه بعدی خودرو را بچرخاند، امکانات و آپشن‌های مختلف آن را فعال کند، داخل خودرو بنشیند، آن را روشن کند، به صدای موتور گوش کند، سیستم صوتی را روشن و رانندگی کند و تقریبا هر کار دیگری انجام دهد که یک مشتری وقت خرید یک خودرو انجام می‌دهد.  فوق‌العاده نیست؟
حالا تصور کنید این شیوه جدید تبلیغات و فروش چقدر برای کاربران جذاب، سرگرم‌کننده و جدید خواهد بود. تصور کنید این فناوری منحصربه‌فرد چه کالاها و محصولات متنوعی را می‌تواند پوشش دهد؛ از خودرو و لوازم دیجیتال مثل لپ‌تاپ و گوشی موبایل گرفته تا مبلمان، دکوراسیون، املاک، لوازم خانگی، جواهرات و هزاران کالای دیگر. در حال حاضر چند فروشگاه در شهر میلیون افتتاح و محصولات آنها به صورت سه بعدی مدلسازی شده است که می‌توانید از آنها دیدن کنید.
 نوآوری آسان نیست
اما این فناوری چطور به دست آمده است؟ رضا اسدی، مدیر و بنیانگذار استارتاپ میلیون می‌گوید: «ایده میلیون 2 سال پیش به ذهن ما رسید. آن زمان پشتیبانی از قابلیت گرافیکی WebGl به تازگی به مرورگرهایی مثل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس اضافه شده بود و ما می‌دانستیم که دیر یا زود آینده فناوری وب تغییر خواهد کرد.
 WebGl  قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بدون نصب هیچ گونه افزونه یا فایل اجرایی، به فضا و امکانات سه‌بعدی روی مرورگرشان دسترسی داشته باشند.» او می‌افزاید: «ما می‌توانستیم مثل همیشه دست روی دست بگذاریم تا ابتدا شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر گوگل یا آمازون دست به کار شوند و ما هم طبق معمول بعد از چند سال تازه به دنبال آنها برویم اما تصمیم گرفتیم ایده یک شهر سه‌بعدی را اجرایی کنیم که فضاهای مختلفی داشته باشد، از جمله شهربازی برای برگزاری بازی‌های رایانه‌ای و جام‌های دیجیتال، فضاهای فروشگاهی برای فروش کالاها و محصولات به صورت سه بعدی، فضاهای تبلیغاتی نظیر بیلبوردها و بنرها و فضاهای جمعی فرهنگی و آموزشی.»
 اسدی با اشاره به مشکلات پیش‌روی توسعه این شهر سه‌بعدی ادامه می‌دهد: «اما چالش‌های این کار اصلا آسان نبود. در حال حاضر در دنیا 2 موتور بزرگ و اصلی برای ساخت فضاهای سه‌بعدی بر پایه  WebGl  وجود دارد: BabylonJs  و ThreeJs متعلق به گوگل و مایکروسافت. بزرگ‌ترین چالشی که در چندماه اول داشتیم، حجم بالایی بود که فضاها و آبجکت‌های سه‌بعدی‌ در این 2 موتور به دست می‌آوردند. استفاده از این موتورها چند مشکل عمده برای ما داشت؛ یکی حجم بسیار بالای شهر بود که باعث می‌شد نه تنها با سرعت اینترنت در ایران که حتی با استانداردهای جهانی نیز استفاده از آن تا حد زیادی دشوار شود، مشکل بعدی ناکارآمدی این موتورها در زمینه مدلسازی و بافت‌گذاری روی برخی آبجکت‌ها بود زیرا خود این موتورها نیز هنوز به‌طور نهایی توسعه پیدا نکرده‌اند و مشکلات و کمبودهایی دارند که هنوز رفع نشده است و ما این مشکلات و کمبودها را در موتور ایرانی که نوشتیم، رفع کردیم.
چالش دیگری که وجود داشت احتمال تغییر در سیاست‌ها و برنامه‌های مایکروسافت و گوگل برای توسعه یا از دور خارج کردن این موتورها بود که باعث می‌شد اختیار و آینده شهر سه‌بعدی میلیون عملا از دستان ما خارج و به این 2 شرکت خارجی سپرده شود، بنابراین تصمیم گرفتیم بر پایه این 2 موتور نخستین موتور ایرانی رندر سه‌بعدی به نام  MelyonJs را توسعه دهیم که هم بومی باشد و هم کمبودهای موجود در موتورهای مایکروسافت و گوگل را رفع کند و هم با محدودیت‌های سرعت اینترنت کاربران ایرانی همخوانی داشته باشد. خوشبختانه و با افتخار باید بگویم که بعد از حدود یک سال و نیم تحقیق و توسعه، برنامه‌نویسی و برخورد با مشکلات پیش بینی نشده، نهایتا موفق شدیم نخستین موتور رندر سه بعدی ایرانی را توسعه دهیم و اکنون فاز اول شهر سه بعدی میلیون با نیرو گرفتن از این موتور افتتاح شده است.»
اسدی درباره چالش‌های نوآوری در کسب‌وکارهای جدید می‌گوید: «در کسب‌وکارهای نو همیشه دو چالش وجود دارد؛ یکی چالشی درونی و ذهنی است که به شما می‌گوید صبر کن اول دیگران انجام دهند و آنها هزینه و انرژی را صرف کنند بعد تو استفاده و تقلیدکن.» و دیگری چالشی بیرونی و مربوط به سیستم‌های حمایتی است که باعث دلسردی فعالان کسب و کار و از بین رفتن ایده‌های ناب می‌شود. ما تا به این جای کار که ایده خود را عملی و به صورت تجاری راه‌اندازی کرده‌ایم، از حمایت هیچ نهاد یا سازمانی برخوردار نبوده‌ایم. ما اگر در برابر این دو چالش تسلیم می‌شدیم، امروز نخستین شهر سه بعدی دنیا که به صورت تجاری راه‌اندازی شده و بدون نیاز به نصب افزونه و فایل اجرایی کاربر را وارد فضای جدیدی می‌کند، در ایران افتتاح نشده بود و ایران در این زمینه حرفی برای گفتن نداشت اما حالا به جرات می‌توانیم بگوییم که ما در دنیا نخستین هستیم و از این پس در سال‌های آینده موج کسب و کارها، فروشگاه‌های اینترنتی و شهرهای سه بعدی در دنیا به راه خواهد افتاد و چه بسا این‌بار آنها از شهر ایرانی «میلیون» تقلید و الگوبرداری کنند، چرا که فناوری مورد استفاده در شهر میلیون بسیار بهینه، کم حجم و مقرون به صرفه است.»
برای مشاهده و گشت‌وگذار در شهر سه‌بعدی میلیون بهتر است از روی رایانه و از نسخه‌های جدید مرورگر کروم استفاده کنید، گفتنی است در نخستین بازدید ممکن است بارگذاری بسته به سرعت اینترنت کاربر بین 15 ثانیه تا 1.5 دقیقه طول بکشد اما در دفعات بعدی وب‌سایت ظرف چند ثانیه بارگذاری می‌شود.

منبع:kasbokarnews.ir




طبقه بندی: کسب و کار اینترنتی،  استارتاپ،  کسب و کار،  کار آفرینی با استارتاپ، 
برچسب ها: بازاریابی، کسب و کار، استارتاپ، اینترنتی، گوگل، ماکروسافت،  
دنبالک ها: آموزش کسب و کار اینترنتی|کسب و کار اینترنتی،  

تاریخ : جمعه 27 فروردین 1395 | 12:59 ب.ظ | نویسنده : baran behfar | نظرات