تبلیغات
 آموزش کسب و کار اینترنتی

آموزش کسب و کار اینترنتی

جدیدترین مطالب

آشنایی با مفاهیم پایه سئو

آشنایی با مفاهیم پایه سئو

سئو جزء مفاهیمی است که اکثر افراد تلویحاً با آن آشنا هستند اما حقایق و راهکارهای آزمون پس داده، زیر سایه شایعات قرار گرفته اند و ممکن است درک این مقوله برای کسانی که بتازگی میخواهند با مفاهیم سئو آشنا شوند، کمی پیچیده و گیج کننده به نظر آیند. ...

برخی از مفاهیمی که در طول این مقالات بررسی خواهند شد به شرح زیر میباشند:

  • دسترسی
  • روباتها
  • متا تگها
  • مطالب تکراری
  • URL های مناسب
  • نقشه سایت
  • نرخ حضور در سایت
  • تکنیکهای سئو در صفحه های وب و خارج از آن
  • تبادل لینک
  • تصاویر
  • محتوا
  • اطلاعت مربوط به نویسندگان وب سایت
  • ساختار داده
  • و بسیاری مفاهیم دیگر ...

سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization میباشد. سئو به مجموعه ای از تکنیکها گفته 

میشود که با بکارگیری آنها

 وب سایتها بیشتر در معرض دید کاربران، بواسطه نتایج حاصل از جستجو در موتورهای جستجو، قرار

 میگیرند. هدف از بهینه سازی

 برای موتورهای جستجو کسب بالاترین رتبه برای یک سری از جستجوهای خاص میباشد. مسلماً 

عملی کردن این هدف بسیار دشوارتر

و پیچیده تر از تعریف آن میباشد.

به طور کلی بهینه سازی سایت را به دو بخش اصلی میتوان تقسیم کرد:

تکنیکهایی که موتورهای جستجو پیاده سازی آنها را پیشنهاد میدهند که اصطلاحاً به این دسته تکنیکهای 

کلاه-سفید گفته میشود. این متدها 

دارای امنیت بالاتر از نظر حفظ و ترقی رتبه میباشند و همچنین نتایج حاصل از آنها نیازمند مدت زمان

 بیشتری نسبت به دیگر متدها میباشد.

در گروه دیگر تکنیکهایی قرار دارند که پیاده سازی آنها توسط موتورهای جستجو نحی شده است. این

 گروه تکنیکهای کلاه-سیاه خوانده 

میشود. وب سایتهایی که این تکنیکها را پیاده سازی میکنند همیشه در معرض ریسک پنالتی قرار دارند

 و در بدترین حالت ممکن است

به طور کلی از فهرست موتورهای جستجو حذف شوند.

زمانی که در رابطه با تکنیکهای سئو صحبت میکنیم معمولاً منظورمان تکنیکهای سئو در گوگل میباشد

. علت هم این هست که 91% 

کاربران موتورهای جستجو از گوگل برای جستجو استفاده میکنند. اما تکنیکهایی که در این مقالات به

 آنها خواهیم پرداخت برای 

موتورهای جستجو بینگ و یاهو نیز قابل پیاده سازی هستند.

اصطلاحات سئو

در این مجموعه از مقالات از اصطلاحت مرتبط با سئو استفاده خواهیم کرد لذا ابتدا بهتر است برای

 کمک به درک بهتر مقالات

 مروری بر این اصطلاحات و تعریف آنها داشته باشیم.

  • CMS: مخفف Content Management System میباشد به معنای سامانه مدیریت محتوا به
  • طور مثال word press یک CMS میباشد.
  • CTR: مخفف Click-through rate میباشد و نمایانگر درصد کاربرانی که بر روی یک
  •  لینک کلیک کرده اند می باشد.
  • GYM: مخفف Google Yahoo Microsoft میباشد و مشخص کننده صاحبان بزرگترین 
  • موتورهای جستجو.
  • Link juice: اعتباری است که یک صفحه وب به دیگر صفحه وب، بواسطه لینک دادن 
  • به آن صفحه، میدهد.
  • Long tail: به کلمات کلیدی طولانی و مرکب گفته میشود.
  • Meta Tags: کدهایی که در بخش Head صفحات HTML قرار میگیرند و از آنها در
  •  صفحات حاصل از جستجو استفاده میشوند.
  • Organic traffic: ترافیک طبیعی، منظور ترافیکی است که حاصل از تبلیغات کلیکی 
  • در گوگل نمیباشد.
  • PR: مخفف Page Rank میباشد و نمایانگر تعداد لینکهایی ورودی یک صفحه میباشد.
  • SERP: مخفف Search Engine Result Page میباشد که منظور همان صفحه های
  •  حاصل از نتایج جستجو میباشد.
  • Spider: به روباتهای نرم افزاری موتورهای جستجو گفته میشود که وظیفه بررسی و
  •  فهرست وب سایتها را به عهده دارند.
  • Stuffing: به استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب گفته میشود.
  • UGC: مخفف User Generated Content میباشد و به معنای محتوای ایجاد شده
  •  توسط کاربر میباشد مانند کامنتهای یک پست.

چرا سئو حائز اهمیت میباشد؟

سئو تماماً در رابطه با رتبه میباشد اما چرا این رتبه اینقدر ارزشمند هست؟

در اواخر بهار سال 2011 کمپانی Slinghshot SEO مطالعاتی در زمینه CTR 

نتایج جستجو انجام داد. در این مطالعه رتبه در

 نتایج جستجو و میزان CTR آنها مورد بررسی قرار گرفت. نمودار زیر حاصل این مطالعه میباشد:

موقعیت serp و میزان ctr



















به وضوح ملاحظه میکنید که رتبه بالاتر = CTR بیشتر. برای کمپانیهایی که بیشتر

 درآمدشان از طریق آنلاین میباشد مانند 

فروشگاه های آنلاین این موضوع نقش حیاتی دارد.

سئوی خوب نیازمند برنامه ریزی و استراتژی میباشد. بهترین نقطه برای شروع 

یادگیری سئو درک نحوه عملکرد موتورهای 

جستجو میباشد. با درک عملکرد موتورهای جستجو قضاوت بر روی تکنیکهایی

 که میتوانند موفق باشند و تکنیکهایی که احتمال

 موفقیت کم دارند آسانتر میشود.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو

اینترنت بسیار گسترده میباشد، در حال حاضر تقریباً 50 بیلیون صفحهات وب

 فهرست شده اند، مطمئناً بدون کمک موتورهای جستجو

 امکان پیدا کردن اطلاعات ناممکن خواهد بود.

موتورهای جستجو با تهیه فهرست از صفحات مختلف وب و نمایش صفحات 

مرتبط با جستجوی شما نظم و قاعده به اینترنت

 می بخشند. اما این فهرست دائماً در حال تغییر میباشد. وب سایتهای جدید به

 صورت روزانه خلق میشوند، سایتهای قدیمی

 طراحیشان را عوض میکنند، فایلهای جدید آپلود میشوند و ... . از آنجا که ماهیت

 اینترنت پویا و داینامیک میباشد موتورهای

 جستجو نیاز به ابزاری دارند تا بتوانند این فهرست را بروز نگه دارند.

این همان نقطه است که کرالرها یا spider ها وارد ماجرا میشوند. این روباتهای

 نرم افزاری خودکار صفحات وب و مطالب 

آنها را بررسی می کنند، آنها لینک ها، تصاویر، ویدیو ها و دیگر فایلهای وب 

سایتها را فهرست میکنند.

مراحلی که موتورهای جستجو برای ایجاد نتایج جستجو طی میکنند به این صورت

 میباشد:

  • اکتشاف: spider وب سایت شما را از طریق یک لینک و یا از طریق 
  • Add URL Page پیدا میکند. گوگل تنها پیگیر لینکهای
  •  href و src میشود.
  • فهرست: صفحات یافت شده بررسی شده و به فهرست اضافه میشوند.
  • نتایج: زمانی که شما اقدام به جستجو میکنید، موتورهای جستجو فهرست خودشان 
  • را بررسی میکنند و نتایجی که مرتبط با جستجو
  •  شما هستند را نمایش میدهند.

برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند صفحات مرتبط با جستجو را نمایش دهند

 نیاز به یک سیستم رتبه بندی دارند. فاکتورهای

 بسیاری برای رتبه بندی صفحات وب وجود دارند که برای موفقیت در زمینه 

سئو آشنایی با آنها الزامی است.

فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو

ارتباط بین صفحات موجود در فهرست و عبارات مورد جستجو بواسطه بیش ا

 200 فاکتور تشخیص داده میشود. امکان

 بررسی تمامی این فاکتورها امکانپذیر نیست نه به خاطر اینکه زمانش را نداریم

 بلکه به این خاطر است که اکثر آنها را نمیدانیم 

چه هستند و موتورهای جستجو هم هیچوقت آنها را منتشر نخواهند کرد. اما طی 

تحقیقاتی که توسط متخصصین صورت گرفته

 برخی از مهمترین آنها مشخص شده اند:

لینکها

زمانی که در رابطه با رتبه صفحه صحبت به میان می آید عملا صحبت بر سر

 لینک ها میباشد. الگوریتم آنالیز لینکهای گوگل

 توسط Larry Page و Sergei Brin دو بنیانگذار گوگل ایجاد شد. این الگوریتم

 در محاسبات خودش ارزش بالایی برای تعداد

 لینکها قائل میباشد. در نظر این الگوریتم هر لینک به یک صفحه به عنوان یک 

رای به کیفیت مطالب آن صفحه میباشد، در

 نتیجه هرچه تعداد لینکهای ورودی به یک صفحه بیشتر باشند رتبه آن صفحه 

بالاتر خواهد رفت.

نکته ای که نباید آنرا فراموش کرد این هست که این سیستم یک سیستم دموکرات

 نیست. تمامی لینکهای ورودی به یک میزان 

بر روی رتبه صفحه تاثیر نمی گذارند. لینکهایی که از صفحات معتبر به یک 

صفحه داده میشوند دارای تاثیر بیشتری هستند.

کلمات کلیدی

پراکندگی کلمات کلیدی در صفحات وب نیز مهم هستند. گوگل معمولا چک میکند 

که آیا کلمات مورد جستجو در صفحات وب

 شما موجود میباشند یا نه. اگر این کلمات در نام دامین شما، آدرس صفحه شما،

 عنوان صفحه، تیتر عناوین و محتوا و ... موجود 

باشند صفحه با عبارات جستجو مرتبط فرض میشوند.

عمر سایت

در دید گوگل سایتهای قدیمی دارای اعتبار بالاتری نسبت به سایتهای جدید دارند.

تازگی

آپدیت مرتب وب سایت شیوه ای پسندیده از نظر سئو میباشد. اضافه کردن صفحات

 جدید و یا بروز رسانی صفحات قدیمی 

به گوگل این سیگنال را میدهد که سایت غیر فعال نیست.

دیگر فاکتورها

همانطور که اشاره شد بررسی تمامی فاکتورها امکانپذیر نیست. فاکتورهای دیگری

 مانند سرعت لود صفحه، ساختار صفحه

، رتبه نویسندگان صفحه و ... شناخته شده اند. اما فاکتورهایی که در بالا نام برد

ه شده اند مهمترین آنها هستند.

اگر میخواهید در رابطه با فاکتورهای مختلف و درجه اهمیت آنها در الگوریتم رتبه

 بندی موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری

 کسب کنید توصیه میکنم مقاله Search Engine Ranking در سایت SEOmoz

 را مطالعه بفرمایید.

آپدیتهای الگوریتم

کلمات Google Panda و یا Google Penguin را شنیده اید؟ نه ...؟

در طول سالهای گذشته الگوریتم رتبه بندی گوگل آپدیتهای گوناگونی را به خود دیده 

است. هدف از این آپدیتها بهبود کیفیت 

نتایج جستجو بوده. دو آپدیت اخیر گوگل که تاثیر بسزایی بر روی بسیاری از وب 

سایتها داشتند تحت نامهای پاندا و پنگوئن

 خوانده میشوند. آپدیت پاندا در ماه فوریه سال 2011 اعمال شد که تقریباً بر روی 12

 درصد نتایج جستجو تاثیر گذاشت.

آپدیت پنگوئن در آپریل 2012 اعمال شدکه تقریباً بر روی 3.1 درصد نتایج جستجو

 تاثیر گذاشت. این تغییرات به معنی 

کاهش دائمی، سریع و چشمگیر ترافیک اکثر وب سایتها بود.

با اعمال این آپدیتها سئو معکوس که توسط بسیاری از کمپانیها برای پایین آوردن اعتبار 

رقبا به کار گرفته می شد دیگر 

بی اثر شد. عملکرد سئو معکوس به این صورت بود که به سایت رقبا از سایتهای نا

 مرتبط و با اعتبار پایین لینک داده میشد

 اگر تعداد این لینکها به انداز کافی زیاد می بود گوگل وب سایت رقیب را جریمه میکرد.

سئو موبایل چیست؟

با گسترش بازار تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها درجه اهمیت سئو برای این دستگاه ها 

نیز به صورت روزافزون افزایش

 میابد. از آنجا که تعداد تلفنهای همراه هوشمند فروخته شده در سال 2011 بیشتر از

 کامپیوتر ها بوده (488 بیلیون در

مقابل 415 بیلیون) بهینه سازی وب سایتها با استفاده از تکنیکهای Responsive Design 

امری حیاتی است.

تا یکی دو سال گذشته بیشتر شاهد ساب دامینهای ویژه موبایل بودیم مانند m.comapny.com

 این ساب دامنه ها وب سایتهایی

 ویژه تلفنهای همراه و تبلت را میزبانی میکردند که از سایت اصلی کاملاً جدا بوده و دارای

 محتوای کمتری بودند. خوشبختانه

 با استفاده از تکنیکهای واکنشگرا در طراحی سایت دیگر نیازی به مدیریت دو وب سایت

 یکی برای کامپیوترها و یکی برای 

تلفنهای همراه و تبلت، نخواهد بود. به طور خلاصه با پیاده سازی این تکنیکها محتوای 

وب سایت بسته به اندازه صفحه در حال

 نمایش آنها تغییر اندازه و یا تغییر مکان میدهند.

پیاده سازی تکنیکهای واکنشگرایی در طراحی سایت توسط گوگل توصیه شده است. از

 جمله مزایای این تکنیکها میتوان به موارد

 زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به محتوا با یک آدرس کاربرپسندتر میباشد.
  • استفاده از یک آدرس به الگوریتم رتبه بندی و فهرست سایت کمک میکند.
  • سرعت لود به سبب عدم نیاز به redirect بالا میرود.
  • صفحات واکنش گرا توسط هر یک از spider های گوگل بهتر و با کارایی بالاتر
  •  قابل بررسی است.

نکته ای که نباید فراموش کنید این هست که معمولا عبارات جستجو در تلفنهای 

همراه و تبلت کوتاه هستند و صفحات باید برای

 این عبارات مختصر نیز بهینه شوند.

منبع:psi-co.net




طبقه بندی: گوگل،  سئو،  کسب و کار اینترنتی، 
برچسب ها: آموزش کسب و کار اینترنتی، baran behfar، تجارت الکترونیک، کسب و کار اینترنتی، seo، Online job training،  

تاریخ : یکشنبه 22 فروردین 1395 | 10:32 ب.ظ | نویسنده : baran behfar | نظرات