تبلیغات
 آموزش کسب و کار اینترنتی

آموزش کسب و کار اینترنتی

جدیدترین مطالب

اصول تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی طبق تعریف انجمن تحقیقات بازاریابی اروپا عبارتست از:...

آموزش کسب و کار اینترنتی چه فایده ای برای کسب و کار شما دارد؟

:تعیین، جمع‌آوری، تحلیل و تخمین هدفمند و نظام‌مندِ اطلاعات، برای بهبودِ تصمیم‌گیری‌های مرتبط با تشخیص فرصتها و حل مسائل بازاریابی.

 

تحقیقات بازاریابی به ما کمک می‌کند تا فرصت‌های بازار را پیدا کنیم و با اطلاع از وضعیت بازار، با اطمینان بیشتری گام برداریم و بتوانیم کارهایی انجام دهیم که محصول ما در برابر محصول رقبا یا در برابر محصولات مشابه، تحت تأثیر قرار نگیرد و بازار به طور کامل، کالای ما را قبول کند.

 

مدیران برای این‌ که بتوانند اطلاعات دقیقتری از مشتریان یا رقبا یا دیگر نیروهای موجود در بازار بدست آورند، دست به انجام تحقیقات بازاریابی می زنند . گامهای اجرایی در تحقیقات بازاریابی شامل 6 مرحله اصلی است. اول تحقیقِ مختصرِ  اولیه، دوم تهیه طرح تحقیق، سوم تنظیم برنامه اجرایی، چهارم جمع‌آوری داده‌ها، پنجم آماده سازی و تحلیل داده‌ها و ششم تهیه گزارش تحقیق.

 

در مرحله اول، یک تحقیق مختصر و اولیه انجام می دهیم. این مرحله بسیار مهم است زیرا در این مرحله، مسئله اصلی بازاریابی، شناسایی شده و بطور واضح تعریف می‌شود.  اگر مسئله بطور دقیق و روشن تعریف نشود، ممکن است شرکت، بابت تحقیق، متحمل هزینه های سنگین شود. در این مرحله، اطلاعات مورد نیاز، از طریق مصاحبه با مدیران، کارشناسان و متخصصان جمع‌آوری می شود.

 

مرحله دومِ تحقیقات بازاریابی، تهیهِ طرح تحقیق است. درواقع در این مرحله، پروپوزال طرح آماده می شود. در این مرحله، کسی که می‌خواهد کار تحقیقاتی را انجام بدهد، طرح تحقیق را آماده می‌کند. معمولاً در قالب طرح تحقیق، علت انجام تحقیق، مسئله هایی که مورد نظر مدیریت است، هدف‌های تحقیق، اطلاعاتی که باید گردآوری شود و منابعی که می خواهیم از آنها اطلاعات را جمع آوری کنیم، قید می‌شود.

 

در مرحله سومِ تحقیقات بازاریابی،  برنامه اجراییِ تحقیق آماده می‌شود. این مرحله شاملِ تنظیم چارچوب تئوریک و عملیاتی تحقیق است. در این مرحله، مدلهای تحلیلی را بررسی می‌کنیم و سئوالها و فرضیه های تحقیق مشخص می‌شود. در این مرحله شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات میدانی مشخص می شود و برنامه ی تجزیه و تحلیل اطلاعات آماده می‌شود.

 

مرحله چهارمِ تحقیقات بازاریابی، جمع آوری اطلاعات است. این مرحله با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات موجود در کتابخانه ها، نشریه ها، بروشورها و اینترنت شروع می‌شود. سپس بقیة اطلاعات مورد نیاز، از طریق مصاحبه حضوری با افراد  یا از طریق تلفنی جمع‌آوری می‌شود.

 

مرحله پنجمِ تحقیقات بازاریابی، آماده سازی اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آنهاست. در تحقیقاتِ بازاریابی، باید شرایط محیطی در نظر گرفته شود. تغییرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید مد نظر قرار گیرد. روند گذشته و آینده بازار، فرصت‌ها و تهدیدها، تعداد رقبا، موضع و جایگاه رقبا و آمیخته بازاریابی باید بررسی شود.

 

مزیتهای رقابتی، استراتژی ها، رفتار مصرف کننده ها، اندازه و رشد بازار، میزان وفاداری و رضایت مصرف کنندگان و همچنین دلایل و مکان و زمان خرید مصرف کنندگان را می توانیم با استفاده از نتایج حاصل از تحقیقات بازاریابی مشخص کنیم. تحقیقات بازاریابی، ما را در درک شرایط شرکت، نقاط ضعف و نقاط قوت شرکت و عارضه یابی شرکت کمک می کند. با استفاده از تحقیقات بازاریابی می توانیم فرصتهای بازار را شناسایی کرده و فرصتهای موجود را بهبود بخشیم.

 

شناسایی ایرادات بسته بندیِ فعلی محصولات و یافتن بسته بندیِ مطلوب و بابِ میل مشتریان، دریافتِ نظرِ مصرف کنندگان در مورد کیفیت محصولات و ارتقای کیفیت آنها نیز از طریق انجام تحقیقات بازاریابی میسر می شود. با استفاده از اطلاعات پرسشنامه ها و نظرسنجی از مصرف کنندگان و مشتریان، می توانیم قیمت گذاری بهتری برای کالاها و خدمات خود داشته باشیم و قیمتی را در نظر بگیریم که بر اساس تحقیقات بازاریابی، مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند.

 

در اینجا یک نمونه از تحقیقات بازاریابی که در باره یک گوشی موبایل انجام شده است، توضیح داده می شود. این تحقیقات برای این‌ که گوشی موبایلی که تازه وارد بازار شده است  بتواند یک برنامه تبلیغاتی مناسب داشته باشد، انجام شده است.

 

در این تحقیقات سعی شد مزیت رقابتی گوشیهای دیگر شناخته شود تا بر اساس مزیت رقابتی گوشیهای دیگر، مزیت رقابتی خاص این گوشی مشخص شود و با استفاده از آن شعار تبلیغاتی نیز تعیین شود. بر روی سنِ مصرف کنندگان، ویژگی مصرف کنندگان و رفتار مصرف کنندگان تحقیق شد و مشخص گردید که کدام گروه سنی مصرف کنندگان، مشتری این گوشیها هستند؟ آنان چه رفتارهایی دارند؟ وقتی یک گوشی موبایل را در دست می گیرند، به چه مواردی توجه می کنند؟ به رنگ، به نور، به صفحه، به کلید، به نوع قرارگرفتن در دست، به دوربین، به کدام یک توجه می کنند؟

 

پاسخ همة این سئوالات از طریق تحقیق مشخص شد. پس از آن، در مورد نحوة ارتباط با مشتری و همچنین انتخاب شعار تبلیغاتی، تحقیق شد و در نهایت، نتایج تحقیق تنظیم شد وبه شرکت فروشندة گوشیهای موبایل ارائه شد. بر اساس نتایج تحقیقات بازاریابی، شعار"جاش خالیه" بعنوان شعار تبلیغاتی فروش گوشیهای موبایل انتخاب شد. رسیدن به شعار "جاش خالیه" پس از تحلیلهای گوناگون و با نگاهی همه جانبه به موضوع انتخاب شد.

 

تحقیقات نشان داده بود که مخاطبان گوشیهای موبایل، عموماً به فرهنگ شفاهی علاقمندند و پیامهای شفاهی را دوست دارند. "جاش خالیه" یک پیام شفاهی است، کاملاً مثبت است و زمانی بکار برده می‌شود که کسی یا چیزی که برای ما عزیز است و ما به وجودش نیاز داریم، حضور نداشته باشد. این جمله کاملاً با فرهنگ ما آشناست و نسبت به آن احساس غریبی نمی کنیم. این جمله با مخاطبین گوشیهای تلفن که بین 15 تا 26 سال سن دارند، تناسب دارد. در عین کوتاه بودن،  قدرت تبلیغی بالایی دارد و در جامعه هدف حس کنجکاوی ایجاد می‌کند.

 

نکته دیگری که در این کار تحقیقاتی انجام شد، شناخت کانالهای نفوذ در بازار بود. برای اینکه یک مشتری به خرید گوشی موبایل راضی شود، فروشنده چقدر نقش دارد؟ تبلیغات چقدر نقش دارد؟ نتایج تحقیقات نشان داد که فروشنده نقش بسیار مهمی درترغیب مصرف کنندگان به خرید موبایل دارد و تبلیغات از نظر اهمیت، بعد از فروشندگان قرار دارد.

 

روزنامه ها و بروشورها تأثیر لحظه ای بر روی مشتریان دارند و بیلبوردها در بلند مدت بر روی ذهن مصرف کنندگان تأثیر می گذارند. در مورد اندازة مناسب گوشی هم تحقیقات بعمل آمد برای انتخاب رنگ، لوگو، نوع بسته بندی و حتی جایزه نیز تحقیق شد. مثلاً نتایج نشان داد که از نظر گرفتن جوایز مادی، یا اضافه کردن امکانات و گارانتی مطمئن، تأثیر زیادی بر افزایش میزان فروش دارد.

تهیه و تنظیم:nedaye-movafaghiat



طبقه بندی: تحقیقات بازار یابی،  تجارت الکترونیک،  کسب و کار اینترنتی، 
برچسب ها: تجارت الکترونیک، کسب و کار اینترنتی،  
دنبالک ها: آموزش کسب و کار اینترنتی|کسب و کار اینترنتی،  

تاریخ : سه شنبه 3 فروردین 1395 | 04:53 ب.ظ | نویسنده : baran behfar | نظرات